martes, 5 de febrero de 2019

PLE_Ester Ribas

REFLEXIÓ 


El PLE o Personal Learning Environment és un dels conceptes més actuals als cercles de tecnologia educativa. Els autors Jordi Adell i Linda Castañeda parlen del PLE com un complement a la feina que es fa avui en dia a les aules, és a dir, que no ve a substituir, ve a complementar els recursos i a millorar-los si es cau, aprofundint en un procés inherent a l’educació de les persones.

L’acrònim PLE no va aparèixer fins novembre del 2004 (J.Adell i L. Castañeda, 2010). Segons els mateixos autors, un PLE no és tant un sistema informàtic sinó un concepte i una manera d’utilitzar Internet, que suposa un canvi substantiu en la manera d’entendre el paper de les TIC en l’educació.



Els objectius dels PLEs són que cada persona pugui fixar els seus propis objectius d’aprenentatge, gestionin el seu aprenentatge mitjançant continguts i processos i aconsegueixi comunicar-se amb els altres.  A més, a banda d’ajudar-los a organitzar-se i gestionar-se, els serveix per treballar la competència aprendre a aprendre.

Defineixen el PLE com un conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona fa servir de manera habitual per aprendre.



El PLE dependrà de les eines i les relacions amb la informació i amb altres persones. És a dir que el PLE s’ha d’entendre també com l’entorn de relacions humanes que ens ajuden a desenvolupar-nos i aprendre i com un entorn que serà personal i canviarà d’una persona a una altra. Com passa amb les persones, no hi haurà dos iguals. 


El meu Symbaloo


És inevitable, arribats a aquest punt, no mencionar plataformes com Twitter, Facebook o Instagram. Les xarxes socials són en bona part, una referència bàsica a l'hora de parlar dels nostres PLEs i els PLN, a través de les relacions personals que es creen. La irrupció d'eines digitals com el Picktochart i plataformes com Youtube, a més de les esmentades xarxes socials, han creat tot un món de recursos que ja són irrebatiblement part dels processos personals d'aprenentatge i del dia a dia de les persones, tant dels alumnes com per als professors. 

Quan observem un diagrama de PLE ens adonem de la complexitat del procés, per la gran quantitat de recursos disponibles que utilitzem al nostre dia a dia. 

En aquest sentit crec que radica la potencialitat d’un PLE com a docents, en estar preparats (contínuament en formació i al dia en noves tecnologies) per poder ser capaços d’oferir plataformes, eines, programes, maneres de relacionar-se, tot allò que pensem que pot funcionar a un PLE. Cada alumne llavor treballarà amb uns o uns altres i els barrejarà i organitzarà de manera personal. Conformarà així el seu propi entorn d’aprenentatge i el podrà reelaborar durant tota la seva vida segons les seves necessitats a cada moment.
Amb tot això, com hem d’ignorar que és un PLE i les seves potencialitats com a futurs docents? És indispensable aprendre a aprendre, aprendre a estudiar no només els continguts, sinó també estudiar com ho fem, de quina manera, amb quines eines o programes, com treballem, reflexionar sobre la feina que utilitzem en cada cas i fer-ho tenint en compte el nostre entorn social o personal. És a dir, el PLE és part inherent de nosaltres, com millor l’entenguem, millor podrem desenvolupar-nos. La nostra feina serà la d’ajudar a fer que cada alumne sigui capaç de conèixer el seu entorn d’aprenentatge personal i pugui aprofitar-lo al màxim.     


Bibliografia:

Castañeda, L. A. (2012, sept. 12). PLE Entornos Personales de Aprendizaje. Recuperat de: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=MPUlHtYfSzA

Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L. (2010) “Los entornos personales de aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el arepdizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación  y calidad educatives. La integración de las Tecnologias de la información y la Comunicación y la Interculutralidad en las aulas. Stumenti di recerca per l’innovacione e la qualità in ambito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comucacione e l’Interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil-Roma. Roma TRE Universita degli studi. Recuperat de:





No hay comentarios:

Publicar un comentario