martes, 5 de febrero de 2019

PLE Carlos Garcia Torres


PLE

Les noves tecnologies han canviat la forma de concebre molts d'àmbits de la nostra vida, i com no pot ser d'altra manera, la forma com aprenem i eduquem. Amb l'ajuda de les eines digitals i internet cadascun de nosaltres podem triar la nostra forma d'organitzar-nos, planificar-nos observar-nos, etc. Aquest conjunt de fonts d'informació i eines es denomina PLE (Personal Learning Enviroment, en anglès). La definició completa és la següent: "conjunt de fonts d'informació, eines, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma recurrent per aprendre".
Tot i que un PLE es personal i ,per tant, variable. Hauria de contenir una estructura mínima comú per a tothom: fonts d’informació, eines de modificació i producció i xarxa personal d’aprenentatge o PLN (Personal Learning Network).  A més, la creació d’un PLE es continu en el temps, una creació de tota una vida on poden entrar i sortir els diferents recursos segons l’etapa on et trobis en cada moment.
Un exemple
 
*Symbaloo personal
Fonts d’informació: d’on obtenim la informació. Poden ser pagines web, biblioteques digitalitzades, blogs, Canals de YouTube, programes de televisió,etc.
Eines digitals: Eines per a modificar, presentar i produir informació. Alguns exemples poden ser Blogger o WordPress per crear blogs, Picktochart o Genially per a presentar o WeVideo i PowToon per a proudir videos.
Xarxa personal d’aprenentatge o Personal Leaning Network (PLN). Son aquelles persones amb les que pots compartir el coneixement i la experiencia i col·labores per a la creació de coneixement. Uns exemples poden ser Twitter, Facebook o Linkedin, fòrums o les eines de Google com Drive que faciliten el treball cooperatiu.
En la meva opinió el caràcter tant personal com individual del PLE requereix una certa maduresa per part de l'alumne o la persona que el crea o pot caure en l'error d'elegir un PLE erroni per a la cerca d'informació o que no sigui capaç de crear una bona xarxa de persones amb qui compartir i col·laborar, per tant, un adolescent de secundària pot no estar preparat per desenvolupar el seu PLE i que aquest sigui prou bo, per tant, en les primeres etapes de secundària considero que la creació del PLE tendra que estar guiat en cert grau pels professionals de l'educació (transformació del docent) i que una volta creada una base sòlida i amb l'experiència suficient, l'alumne podrà modificar-la a la seva conveniència. És a dir, seria convenient aplicar el concepte de 'scaffolding' però aplicat en la creació dels PLE's dels alumnes en les seves primeres etapes de consciència de l'aprenentatge amb l’objectiu de que aquests no es perdin en la immensitat de la xarxa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario