martes, 5 de febrero de 2019

PLE - Laura

En aquesta ocasió, Tiching Eivissa deixa de banda les entrades grupals. Quin és el motiu? Tant en aquesta com en les properes publicacions, ens centrarem a parlar dels PLEs (personal learning environment) o entorns personals d’aprenentatge -que com el seu nom indica es tracta d’una cosa personal i particular.

El primer que hem de saber per tal de fer una reflexió sobre el PLE és a què ens estem referint amb aquest concepte. Segons Adell i Castañeda, el ple és el “conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua per aprendre” (la meva traducció, 7: 2010). Per tant, el PLE es tracta d’explicitar d’on extraiem la informació i quines són les nostres lectures; quines són les accions que duim a terme per a aprendre, és a dir, mentre feim què estem aprenent; i amb qui és possible aquest aprenentatge, la part on el fet de compartir té el protagonisme. És a dir, és un context on s’estableixen expressament i intencionadament quin són els elements i recursos involucrats en el nostre aprenentatge.


Per altra banda, una de les característiques que s’ha de tenir en compte parlant del PLE -encara que parega obvi- és que aquest no es tracta d’una eina per tal de gestionar el nostre entorn d’aprenentatge, sinó que el PLE és el nostre entorn. Es tracta d’un enfoc pedagògic, no una eina. Identificar el nostre PLE consisteix a ser conscients del nostre propi procés d’aprenentatge. Actualment, gràcies a les possibilitats que ens ofereixen la infinitud de recursos TIC, no només es tracta de tenir una organització en el nostre cap, sinó que podem explicitar-lo i gestionar-lo de manera virtual.

Una vegada jo mateixa vaig aprendre això, hi havia uns quants dubtes que rondaven per la meva ment: quina era la situació del PLE abans que el definissin? Com es reconeixia abans de la tecnologia? Em semblava que només podia existir en un entorn virtual. Gràcies a les paraules de Castañeda (2012), he après que el PLE sempre ha existit, és només que avui dia s’ha vist sobrepassat per la gran quantitat d’informació i de recursos que tenim al nostre abast en la societat actual.

I quina és la importància que tenen els PLEs per a nosaltres com a futurs docents? A més d’ajudar-nos en la nostra organització i formació, considero que hauríem d’informar els alumnes sobre què consisteix per tal que així siguin conscients del seu procés d’aprenentatge. A més, a banda d’ajudar-los a organitzar-se i gestionar-se, els serveix per treballar la competència aprendre a aprendre.

En definitiva, com a persones en contínua formació, ara que sabem tot el que comporta l’entorn personal d’aprenentatge, hauríem de dedicar-li una estona a reflexionar per tal de saber com millorar i què és el que hauríem de canviar en el nostre aprenentatge. A més, amb el coneixement que pot ser un entorn presencial o virtual, hauríem d’aprofitar les possibilitats que ens ofereixen les TIC i crear un espai visible per tal de tenir sempre organitzat de manera visual el nostre PLE, amb tots els recursos necessaris al nostre abast en qualsevol moment.






Bibliografia
Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L. (2010) “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola.Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi

Castañeda, L. (2012, sept. 12). PLE Entornos Personales de Aprendizaje. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=MPUlHtYfSzA

No hay comentarios:

Publicar un comentario