PLE
Les noves tecnologies han canviat la forma de concebre molts d'àmbits de la
nostra vida, i com no pot ser d'altra manera, la forma com aprenem i eduquem.
Amb l'ajuda de les eines digitals i internet cadascun de nosaltres podem triar
la nostra forma d'organitzar-nos, planificar-nos observar-nos, etc. Aquest
conjunt de fonts d'informació i eines es denomina PLE (Personal
Learning Enviroment, en anglès). La definició completa és la següent:
"conjunt de fonts d'informació, eines, connexions i activitats que cada
persona utilitza de forma recurrent per aprendre".
Tot i que un PLE es personal i ,per tant, variable. Hauria de contenir una
estructura mínima comú per a tothom: fonts d’informació, eines de modificació i
producció i xarxa personal d’aprenentatge o PLN (Personal Learning Network). A més, la creació d’un PLE es continu en el
temps, una creació de tota una vida on poden entrar i sortir els diferents
recursos segons l’etapa on et trobis en cada moment.
Un exemple
*Symbaloo personal |
Fonts d’informació: d’on obtenim la informació. Poden ser pagines web,
biblioteques digitalitzades, blogs, Canals de YouTube, programes de
televisió,etc.
Eines digitals: Eines per a modificar, presentar i produir informació. Alguns
exemples poden ser Blogger o WordPress per crear blogs, Picktochart o Genially
per a presentar o WeVideo i PowToon per a proudir videos.
Xarxa personal d’aprenentatge o Personal Leaning Network (PLN). Son aquelles
persones amb les que pots compartir el coneixement i la experiencia i col·labores
per a la creació de coneixement. Uns exemples poden ser Twitter, Facebook o
Linkedin, fòrums o les eines de Google com Drive que faciliten el treball
cooperatiu.
En la meva opinió el caràcter tant personal com individual del PLE
requereix una certa maduresa per part de l'alumne o la persona que el crea o
pot caure en l'error d'elegir un PLE erroni per a la cerca d'informació o que
no sigui capaç de crear una bona xarxa de persones amb qui compartir i
col·laborar, per tant, un adolescent de secundària pot no estar preparat per
desenvolupar el seu PLE i que aquest sigui prou bo, per tant, en les primeres
etapes de secundària considero que la creació del PLE tendra que estar guiat en
cert grau pels professionals de l'educació (transformació del docent) i que una volta creada una base
sòlida i amb l'experiència suficient, l'alumne podrà modificar-la a la seva conveniència.
És a dir, seria convenient aplicar el concepte de 'scaffolding' però aplicat en
la creació dels PLE's dels alumnes en les seves primeres etapes de consciència
de l'aprenentatge amb l’objectiu de que aquests no es perdin en la immensitat
de la xarxa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario