En aquesta
ocasió, Tiching Eivissa deixa de banda les entrades grupals. Quin és el motiu?
Tant en aquesta com en les properes publicacions, ens centrarem a parlar dels
PLEs (personal learning environment) o entorns personals d’aprenentatge
-que com el seu nom indica es tracta d’una cosa personal i particular.
El primer
que hem de saber per tal de fer una reflexió sobre el PLE és a què ens estem
referint amb aquest concepte. Segons Adell i Castañeda, el ple és el “conjunt
d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza
de forma assídua per aprendre” (la meva traducció, 7: 2010). Per tant, el PLE
es tracta d’explicitar d’on extraiem la informació i quines són les nostres
lectures; quines són les accions que duim a terme per a aprendre, és a dir,
mentre feim què estem aprenent; i amb qui és possible aquest aprenentatge, la
part on el fet de compartir té el protagonisme. És a dir, és un context on
s’estableixen expressament i intencionadament quin són els elements i recursos
involucrats en el nostre aprenentatge.
Per altra banda, una de les característiques que s’ha de tenir en compte parlant del PLE -encara que parega obvi- és que aquest no es tracta d’una eina per tal de gestionar el nostre entorn d’aprenentatge, sinó que el PLE és el nostre entorn. Es tracta d’un enfoc pedagògic, no una eina. Identificar el nostre PLE consisteix a ser conscients del nostre propi procés d’aprenentatge. Actualment, gràcies a les possibilitats que ens ofereixen la infinitud de recursos TIC, no només es tracta de tenir una organització en el nostre cap, sinó que podem explicitar-lo i gestionar-lo de manera virtual.
Una vegada
jo mateixa vaig aprendre això, hi havia uns quants dubtes que rondaven per la
meva ment: quina era la situació del PLE abans que el definissin? Com es
reconeixia abans de la tecnologia? Em semblava que només podia existir en un
entorn virtual. Gràcies a les paraules de Castañeda (2012), he après que el PLE sempre
ha existit, és només que avui dia s’ha vist sobrepassat per la gran quantitat
d’informació i de recursos que tenim al nostre abast en la societat actual.
I quina és
la importància que tenen els PLEs per a nosaltres com a futurs docents? A més
d’ajudar-nos en la nostra organització i formació, considero que hauríem
d’informar els alumnes sobre què consisteix per tal que així siguin conscients
del seu procés d’aprenentatge. A més, a banda d’ajudar-los a organitzar-se i
gestionar-se, els serveix per treballar la competència aprendre a aprendre.
En
definitiva, com a persones en contínua formació, ara que sabem tot el que
comporta l’entorn personal d’aprenentatge, hauríem de dedicar-li una estona a
reflexionar per tal de saber com millorar i què és el que hauríem de canviar en
el nostre aprenentatge. A més, amb el coneixement que pot ser un entorn
presencial o virtual, hauríem d’aprofitar les possibilitats que ens ofereixen
les TIC i crear un espai visible per tal de tenir sempre organitzat de manera
visual el nostre PLE, amb tots els recursos necessaris al nostre abast en
qualsevol moment.
Bibliografia
Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L. (2010) “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola.Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi
Castañeda, L. (2012, sept. 12). PLE Entornos Personales de Aprendizaje. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=MPUlHtYfSzA
No hay comentarios:
Publicar un comentario